måndag 14 maj 2012

Ensam mullvad på en scen

Ensam mullvad på en scen är en alldeles underbar bilderbok om att våga göra saker som man är rädd för.
Den är skriven av Ulf Nilsson och illustrerad av Eva Eriksson. De har tillsammans gjort flera kända och älskade bilderböcker, som till exempel Lilla syster Kanin och En dag med mössens brandkår.

Ensam mullvad på en scen handlar om en liten pojke som ska uppträda på föreskoleklassens våravslutning. Men pojken vill inte uppträda inför alla förädrar, han är rädd och nervös. Hemma kan han sjunga med sin lillebror, men inte på scenen.
"Min lillebror tyckte att jag var världens bästa på att sjunga. Men jag ville inte sjunga om det var för stort och fint. Nu skulle vi ha vårfest med föreställning i skolan. På en riktig scen med riktiga strålkastare. Men vilken dräkt skulle jag ha? Den enda som fanns kvar var en mullvadsoverall ?"

När alla barnen står på scenen och det är dags att avsluta, försöker pojken gömma sig. Men hans lillebror hittar honom och allt slutar lyckligt med att de två står tillsammans på scenen medan pojken sjunger!
Boken är illustrerad av Eva Eriksson. Jag tycker mycket om hennes finstämda bilder som med sina mjuka, mörka färger kompletterar berättelsen. Här finns både spänning och allvar och inte minst humor. Pojken är så blyg och rädd, men med lillebror vid sin sida släpper nervositeten. Han vågar möta publiken och får uppleva glädje och stolthet!
En bok som passar för barn från 3 år.

Finns boken att låna? Klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar