torsdag 4 november 2010

Musikerliv

Bland höstens nyutkomna biografier finns det tre som handlar om musiker. Skilda musikaliska genrer, men med några gemensamma drag.

Ozzy Osbourne är en legend inom rockvärlden. "Han har levt hårdare än de flesta. Tagit fler droger. Druckit mer sprit. Ständigt varit otrogen. Levt lyxliv och fattigmansliv. Träffat varenda kändis värd namnet. Och nu har han skrivit om hela den cirkus som varit och är hans liv ... Från den tuffa uppväxten, via de galna åren med Black Sabbath, till sann familjelycka med frun Sharon och fem barn. I Jag är Ozzy berättar han allt. Som han kommer ihåg." skriver förlaget i sin presentation. Man kan bara förundra sig över att Ozzy har överlevt och nu passerat de 60. Med tanke på hans dåliga minne är det ganska fantastiskt att det blivit en bok.

Jag är Ozzy är mycket underhållande, skriven med humor och självironi. Myterna om Ozzy är många och här får vi veta mer om dem. Bet han verkligen huvudet av en duva och en fladdermus och stämmer det att han legat iklädd damklänning på ett lyxhotell och snortat myror?

Finns boken inne? Titta här!



Siw Malmkvist är en av våra mest folkkära artister. Hon har haft en helt annan karriär och ett helt annat liv än Ozzy Osbourne. I Tunna skivor av mig har hon skrivit ner sina sina minnen för barn och barnbarn.
Siw Malmkvist föddes 1936 i en statarfamilj med nio barn i Landskrona. Barndomen var ljus och kärleksfull. Hennes genombrott som sångerska kom 1959 då Siw tävlade med Augustin i melodifestivalen. Sedan kom åren som sextiotalets schlagerdrottning. Hennes karriär tog sedan vägen via Tyskland där hon fortfarande är mycket populär. Hon har också jobbat som skådespelare.
Siw berättar om upp- och nedgångar i privatlivet, samt om alla möten och samarbeten med färgstarka personligheter inom svensk och internationell underhållningsbransch under sex decennier.

Tunna skivor av mig är en ljus och levnadsglad skildring. Men Siw berättar också om dåligt självförtroende och panikångest och om stroken som drabbade henne 2005.

Finns boken inne? Titta här!


Sångerskan CajsaStina Åkerström skriver om sin far trubaduren Fred Åkerström i Du och jag, farsan. Den här biografin skiljer sig från de andra två på flera sätt. Här är det dottern som gör upp med sin döde pappa och det är inte någon lycklig barndom som skildras.
CajsaStinas föräldrar skildes tidigt och CajsaStina tillbringade varje lov hos Fred. Han hade själv haft en svår barndom och plågades av ångest hela livet. Han hade ett ombytligt och lynnigt humör som kunde växla snabbt som ögat. CajsaStina fick alltid anpassa sig efter fadern och sudda ut sig själv och sina behov. Ändå var hon obrottsligt lojal mot honom.
CajsaStina berättar med kärlek, sorg och saknad om sin när- och frånvarande far. I boken ställer hon de frågor hon aldrig fick tillfälle att ställa när han levde.
"Den rungande tystnad som min far lämnade efter sig när han försvann ur mitt liv för 25 år sedan, ekar i mig än i dag. Jag var 17 år då, 1985. Alla dessa ord och meningar som aldrig utväxlades mellan oss, dessa frågor som aldrig blev besvarade. Genom att skriva den här boken har jag försökt återskapa något av det försonande samtal pappa och jag aldrig fick i levande livet."
Du och jag farsan är en både fängslande och lågmäld bok. Berättelsen griper tag och man lider med barnet CajsaStina. Fred Åkerström hade svåra alkoholproblem och försummade ofta sin dotter. Men det känns inte som om hon lämnar ut Fred i boken, utan som ett ärligt försök att förstå honom och varför han blev den person han var.

Finns boken inne? Titta här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar