fredag 30 december 2011

Keplers nya

För några veckor sedan lånade jag Lars Keplers nya deckare Eldvittnet, nominerad till Bästa svenska kriminalroman 2011. Jag fastnade omedelbart, kunde inte sluta läsa förrän jag kommit 100 sidor in i boken och var tvungen att gå och lägga mig.
Detta är den tredje boken om kriminalkommissarie Jonna Linna. Av någon anledning har jag inte läst vare sig Hypnotisören eller Paganinikontraktet. Men det gick att hänga med ändå.
Eldvittnet börjar med att två bestialiska mord inträffar på ett behandlingshem för unga kvinnor utanför Sundsvall. En liten pojke anmäls försvunnen samma natt och en av de intagna flickorna misstänks för både mord och kidnappning. Jonna Linna kommer dit som observatör, men ser genast sådant som de andra poliserna missat. Trots att han är avstängd och inte ska lägga sig i, börjar han nysta i fallet. Vittnen saknas, men i Stockholm finns ett medium som hävdar att hon kommit i kontakt med en av de döda. Ingen tar henne på allvar, eftersom hon tidigare ljugit. Jonna Linna får lita till sin intuition för att få fast mördaren.
Bakom pseudonymen Lars Kepler står författarparet Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril. De har tidigare fått kritik för böckernas spekulativa och råa våld och de är verkligen inte några mysdeckare. Stämningen i Eldvittnet är obehaglig och det handlar om barn som far illa. Invävt i deckarintrigen finns kritik mot nerskärningar i vården och privata vårdbolag.
Men om man vill ha spännande böcker med mord, skräck och action, är Keplers deckare perfekta!

Finns boken inne? Klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar