torsdag 1 juli 2010

Per Morbergs mat

Mmm, vad läckert! Tv-kocken och skådespelaren Per Morberg hör till raden av kändisar som ger ut kokböcker.
Per Morberg är utbildad kock och hann jobba på krogar både i Stockholm och i USA innan han kom in på scenskolan i Göteborg. Sedan dess har vi sett honom i olika roller i bland annat tv-serier som Rederiet och Fru Marianne.
Förra året kom kokboken Morberg: Scenen, livet och konsten att laga mat. Här finns nästan 100 recept från ett liv med mat, teater och en stor familj. En del rätter kommer från stjärnkrogen, andra från farmors kök. Blandat med recepten ger Morberg korta glimtar ur sitt liv.
Det är inga komplicerade maträtter och ingredienserna finns i de flesta mataffärer. Som exempel kan nämnas Biff Rydberg, gös med kantareller och jordgubbsparfait. Vardagsmat i läcker förpackning!
Så här skriver Per Morberg själv i förordet:
"I den här boken berättar jag lite om mig, om hur och varför jag lagar mat. Recepten är en del av min historia, liksom farmor och farfar, krogen, teatern, jakten och tjejerna (jag har fem döttrar!). Vår svenska husmanskost bär det hela. [...] Att laga mat och att äta är en kärlekshandling. I förlängningen är maten en länk, en mellanmänsklig brygga som redan från födelsen förenar oss i en stund av gemenskap. Mat och dryck är som sagt livsviktigt."

Finns boken inne? Titta här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar