onsdag 23 juni 2010

Vad som hörs i bibliotekets källare v 25

”Du lyssnar väl på en del musik Hanna?” frågade Elisabeth mig vid förmiddagsfikat. ”Jo, det gör jag väl” svarade jag och strax därefter fick jag senaste skivan från She & Him i min hand. ”Du kan väl skriva lite om musik på våran blogg? Du kan börja med den här. Det är den där skådespelaren Zooey Deschanel som sjunger.” Dålig på namn som jag är fattade jag ingenting men tog skivan och satte på den nere i källaren där jag jobbar. Ut ur högtalarna strömmade trallvänlig folk/pop/indie. Vid andra låten gick det upp ett ljus för mig. Det här kände jag ju igen, In the Sun rullar ju på P3 titt som tätt. Aha känslan var ett välkommet bevis på att jag inte var helt bakom flötet när jag tog på mig den här blogguppgiften. She & Him från USA består av folkmusikern M. Ward och sångaren och skådespelaren Zooey Deschanel, för mig mest känd som Zaphod Beeblebrox flickvän i filmatiseringen av Liftarens guide till galaxen. Det är She som skriver alla låtar och Him som producerar musiken. Vid tredje låten kommer Matti ner till mig och börjar genast nynna med lite smått. Den här skivan välkomnar verkligen till det och det går lika bra att lägga lite egna stämmor när man ändå är igång. Lättillgängliga kärlekstexter, stråkar och snabbt slagna pianoackord tillsammans med släpande stämsång är precis vad som behövs för att skapa en sommarskiva som till och med får mig här nere underjord att tro på evigt solsken. Men låtarna har en förmåga att flyta ihop för mig och det är inte förens den näst sista låten kommer som jag bryr mig om och kolla vad de heter. Brand New Shoes är också helt klart bästa låten på skivan. Den är just sådär avskalad och ärlig som jag vill ha sådan här musik. Skivan avnjutes bäst i hängmattan på landet, långt borta från vännerna, när tankarna börjar vandra runt kärleksproblem som man måste få lite perspektiv på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar